Inbegrepen GRATIS producten
Oostenrijks Voetbalteam Tekent Voor Cannabis Sponsor
Sportclub Wiener Viktoria is een formidabel voetbalteam uit Wenen. Uit dezelfde stad komt ook de toonaangevende cannabiskwekerij Flowery Field. Deze twee zijn nu gaan samenwerken via een baanbrekende sponsordeal.
Als de cannabusiness het zo goed doet, vindt de marihuana-industrie dan een weg naar de sportsponsoring? Er bestaat al veel controverse over sportsponsoring wanneer het de alcohol- en gokindustrie betreft. Doet de cannabis industrie ook mee, nu er grote zakelijke kansen aankomen? Een recente Amerikaanse poging tot sponsoring door NASCAR mislukte vanwege een misverstand. In Europa heeft een Oostenrijks voetbalteam nu echter geschiedenis geschreven door te tekenen voor een sponsor uit de cannabisindustrie. Lees verder om meer te ontdekken.
WIENER VIKTORIA
Sportclub Wiener Viktoria is een van de veerkrachtigste voetbalteams uit Wenen. De club wordt nu getraind door coach Toni Polster, een Oostenrijkse voetballegende, en heeft Roman Zeisel als voorzitter. De mannen staan achter hun aanstaande partnerschap met cannabiskweker Flowery Field. Wiener Viktoria heeft zich voorheen ook laten sponsoren door ambachtelijke brouwerijen. In de Europese voetbalwereld is de alcoholindustrie onder sponsors breed vertegenwoordigd.
“Topclubs worden gesponsord door gokkantoren en brouwerijen”, zo sprak Zeisel, “en dat wordt als volledig normaal beschouwd. Wij zien ons besluit niet anders.” Zeisel en Polster erkennen dat hun situatie een primeur is, maar benadrukken hoe waardevol het is om het publiek te informeren over cannabis. Polster is tevreden met de nieuwe sponsor, zolang deze zich aan de wet houdt. Op de spelerstenues verschijnen nu de woorden “Flowery Field” met daarachter een bloembed. 30% van de opbrengst van het sponsorschap gaat naar het filantropische werk van de organisatie VIK Social.
De club hoopt met zo’n ongewoon merk dat het team meer steun en publiciteit krijgt. Wiener Viktoria probeert per slot van rekening om in de Oostenrijkse derde divisie binnen te komen. Deze zet zou andere clubs kunnen stimuleren om creatief na te denken over partnerschappen met cannabismerken. Ooit zouden de grote Europese teams wel eens tenues kunnen hebben met logo’s uit de cannabisindustrie. Maar laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen. Cannabis is in Oostenrijk niet eens legaal. Dus hoe kon een sportteam deze deal maken? En wat is Flowery Field?
FLOWERY FIELD
Flowery Field GmbH heeft een kweeklocatie net buiten Wenen. Volgens de website is het met een wekelijkse productie en verkoop van ongeveer 25.000 planten de grootse hennepproducent in Oostenrijk. Toen de Oostenrijkse politie zo'n 4000 van hun planten in beslag nam, nam Flowery Field juridische stappen. Ze konden de Oostenrijkse rechtbank ervan overtuigen dat ze binnen een maas in de Oostenrijkse wet opereren. De wet tolereert hennep en cannabisplanten namelijk wanneer het THC-gehalte lager is dan 0,3%.
Dat is bij veel planten in de vegetatieve fase het geval. Ze beginnen het psychoactieve THC pas tijdens de bloeifase te ontwikkelen. Flowery Field kweekt haar planten met veel aandacht, zoals te zien is in promotiefilmpjes.
Zodra de planten de groeifase hebben bereikt, worden ze netjes gesnoeid. Vele ervan worden ontwikkeld voor medicinale en wetenschappelijke doeleinden. Dit staat de Oostenrijkse wet toe. Het verkopen van cannabis is echter niet toegestaan. Het bezit van minder dan vijf gram is gedecriminaliseerd, maar op grotere hoeveelheden staan grote straffen.
De maas die Flowery Field heeft ontdekt, houdt in dat het de planten in hun vegetatieve staat kan verkopen. Op dat moment hebben de planten hun hoge THC-gehalte nog niet ontwikkeld en is het ook nog niet gegarandeerd dat dat later wel gebeurt. Individuen kunnen een van deze planten kopen en thuis verder kweken. Als de plant opbloeit met psychoactieve toppen, dan heeft de eigenaar van de plant een strafbaar feit gepleegd. Flowery Field waarschuwt haar klanten hiervoor en acht zichzelf dan ook niet verantwoordelijkheid voor illegale activiteiten. Dit bedrijfsmodel heeft goed gewerkt en het bedrijf levert een groot deel van de hennep en cannabis in Oostenrijk.
EEN GOUDEN DUO?
Nu meer landen zowel medicinale als recreatieve cannabis legaliseren, neemt de vraag naar slimme spelers in de industrie alleen maar toe. Het is dan ook een innovatieve stap van Flowery Field om een sportclub te sponsoren. Cannabis is binnen de sport een controversieel onderwerp, vooral rond de kwestie of erop gecheckt moet worden bij dopingtests. Opmerkelijk genoeg hebben UFC-vechters, zoals Nick Diaz, Ronda Rousey en Kyle Kingsbury, hun stem voor wiet uitgesproken. Ook zijn er medische argumenten voor de effectiviteit van cannabis om atleten te helpen bij herstel en pijnbestrijding. Misschien wordt de sport wel een nieuw terrein waarop het stigma omtrent wiet wordt afgebroken.