Inbegrepen GRATIS producten

Cannabis en Mode: Een Onstuitbare Trend
Cannabis mode verschijnt steeds vaker op grote modeshows en bij topmodellen. Het is dan wellicht nog niet de standaard, maar cannabis is hard op weg om de modewereld te veroveren.
Cannabis is altijd in staat geweest nieuwe bekeerlingen aan te trekken. Dit komt door cannabis' aangeboren, opwekkende kracht, maar ook door activisten die hun steun voor de plant uitspreken. Het simpelweg ondersteunen van de substantie is echter niet genoeg. De cannabis verboden van de twintigste eeuw hebben geleid tot een gepassioneerde subcultuur van wietliefhebbers. Zij hebben het kenmerkende beeld van het wietblad hoog in aanzien staan. Als zodanig, zijn er ontelbare T-shirts en andere kledingstukken mee gedecoreerd.
Hoewel er altijd al een markt is geweest voor cannabis gerelateerde mode, heeft deze trend zich de laatste jaren doorgezet in de wereld van de exclusieve mode. Wat trends betreft, is cannabis helemaal "in". Omdat er momenteel steeds meer beroemdheden en andere creatievelingen met cannabiskleding in de bladen verschijnen, zijn de werelden van kunst en cannabis nauwer met elkaar verbonden dan ooit.
DE TOEKOMST VAN OP CANNABIS GEÏNSPIREERDE MODE
Het is altijd al een statement geweest om op cannabis-geïnspireerde kleding te dragen. Tegenwoordig wordt de kleding meer verfijnd en aangepast. De bedoeling hiervan is om aan de behoeften van een nieuwe generatie consumenten en voorstanders te voldoen. Het gevolg is dat cannabis mode nieuwe hoogten bereikt. Net als de gematigde versie van de "heroin chic look" die, mede dankzij Kate Moss in de jaren negentig zo populair werd, heeft cannabis als "look" een positiever en meer gemeenschaps-georiënteerd effect op de modewereld. Hoe ziet de toekomst van draagbare cannabis eruit? Als meer uitgebreide wetgeving wordt opgesteld waarbij de verkoop en het gebruik van cannabis wordt toegestaan, zullen we waarschijnlijk ook een stijgende lijn zien in deze beweging.
WAT IS ER OP DE MARKT?
Hennepproducten zijn al honderden jaren verkrijgbaar, maar nu voor een veel groter publiek. Hennep is een vezelachtig, structureel stevig materiaal, waardoor het ideaal is voor de productie van kleding. Steeds vaker zien we complete hennepcollecties verschijnen op modeshows van prestigieuze modehuizen. Hoewel Project Runway zich nog niet op hennep heeft gericht, duurt dit vast niet lang meer. Dit is tenslotte een show die haar deelnemers ooit dwong om couture stukken te ontwerpen met jute.
Dan zijn er natuurlijk nog diverse merken die zich richten op sport- en vrijetijdskleding, waar een of ander cannabis-vriendelijk logo of een bepaalde kreet op prijkt. Deze producten, van tanktops tot sokken, zijn ongelooflijk populair. Ze inspireren ontwerpers om de cannabis mode naar een hoger niveau van artistieke vooruitgang te tillen.
SIERADEN
Andere populaire soorten handelswaar met het cannabis-thema zijn accessoires en sieraden. Allerlei producten, van oorbellen en armbanden tot pennen en dasspelden, hebben een wiet behandeling ondergaan.
Cannabis sieraden hebben Hollywood veroverd. Dit wordt nergens duidelijker dan in het werk van ontwerper Jacquie Aiche. In 2007 begon ze met haar Sweet Leaf motief sieraden en haar werk wordt geprezen door beroemdheden vanwege de esthetische en stijlvolle cannabis symboliek. Dankzij deze beroemde aanhang, waaronder Rihanna, Kendall Jenner en Bianca Barnhill, hebben deze prijzige accessoires ook hun opwachting gemaakt in het Witte Huis. Een slangenleren clutch uit deze collectie slaat een gat in je bankrekening en kost maar liefst 1700 euro!
Ook cannabis accessoires hebben een transformatie doorgemaakt die bij deze eeuw past. Dit heeft geleid tot hoogwaardige parafernalia, zoals aanstekers, vaporizers en, natuurlijk, glaswerk. Nog populairder zijn producten die een dubbel functioneel doel dienen. Neem bijvoorbeeld de veelbesproken grinder-ketting die in 2016 door het super-hotte modelabel Vetements is uitgebracht.
CANNABIS COUTURE
Cannabisbladeren die thematisch worden gebruikt in kleding (of die in de stof worden verwerkt) zijn de afgelopen jaren steeds vaker opgedoken. Jeremy Scott, de creative director van Moschino, introduceerde in 2012 het groengewassen Adidas logo. In 2015 debuteerde Mara Hoffman met een lentecollectie waarbij cannabisbladeren werden geweven in jurken en broeken. Alexander Wang kon niet achterblijven en verwerkte zwarte en witte ontwerpen in zijn herfstcollectie van 2016.
NAAMSBEKENDHEID & PUBLIEKELIJKE ACCEPTATIE
De legale, Amerikaanse cannabis industrie streek in 2016 maar liefst 6,2 miljard euro op. Verwacht wordt dat het **jaarlijkse groeipercentage voor de komende jaren op ongeveer 17% ligt. Combineer dit met Canada's ontluikende recreatieve markt en de ontwikkelingen in Mexico en dan kom je tot de conclusie dat wiet het westelijk halfrond zal domineren.
**jaarlijkse groeipercentage -
https://newfrontierdata.com/annualreport2017/
De cannabusiness is veelal nog geen merkindustrie. Dit is echter aan het veranderen. Tot op heden zijn de reguliere merken extreem huiverig geweest om het voortouw te nemen met cannabiskleding. Dit komt vanwege alle verbodsbepalingen en het mogelijke verlies van klanten. De modewereld kan echter de perfecte plek zijn om algemene acceptatie van cannabis aan te sporen. Zodra non-conformistische ontwerpers risico nemen met gedurfde cannabis producten, zullen andere grote namen in de mode-industrie vanzelf volgen.
Dit komt vooral door de verbinding tussen beroemdheden, mode en de cannabis cultuur. Ontwerpers in belangrijke modemekka's, zoals New York City en Los Angeles, hebben stormen getrotseerd als het gaat om de decriminalisering van cannabis. Langzaam maar zeker hebben steeds meer merken cannabis opgenomen in hun advertenties. De eerste stadscampagne voor medicinale cannabis patiënten is recentelijk goedgekeurd door de New Yorkse autoriteiten. Fashion Week laat vast niet lang op zich wachten.
DE TOEKOMST VAN CANNABIS MODE
En daarna? Het kan nog wel even duren voordat we een massadistributie van cannabiskleding zien. Naarmate cannabis mode een steeds grotere achterban krijgt, zullen bedrijven overwegen of het financieel de moeite waard is om op deze industrie te duiken. Er zijn al reclamebureaus die zich richten op het rebranden van cannabis, om de plant op een meer transparante en minder gestigmatiseerde wijze neer te zetten.
Om die reden kan cannabis mode de deur openen naar een veel grotere wereld van cannabis hervormingen. Op dit moment probeert de mode-industrie nog steeds de creatieve inspiratie te halen uit de plant zelf. Gezien het formaat van de wereldwijde industrie, past dit absoluut bij de huidige trends.