Cannabis-yoga krijgt wereldwijd behoorlijk wat aandacht. Zowel docenten als studenten benadrukken de unieke voordelen ervan. Maar het zal je misschien verbazen dat wiet en yoga niet altijd hand in hand gaan.

Wat is Ganja Yoga?

'Wiet yoga', 'ganja yoga' en 'stoned yoga' zijn allemaal recente modewoorden geworden. Op plaatsen waar cannabis legaal is (zoals Colorado, Californië en Canada), combineren new-age yogi's wiet met hun beoefening. Ze beweren dat het studenten kan helpen om beter contact te maken met hun geest, lichaam en ziel.

De geschiedenis leert ons dat cannabis van nature groeit in de uitlopers van regio's als het huidige Pakistan, Nepal, Kazachstan en India. Gedurende duizenden jaren speelde het daar een sleutelrol in religie en spiritualiteit.

De Veda's (oude religieuze teksten uit India) zeggen dat de goden cannabis hebben gecreëerd op de top van de berg Mandara. Shiva zou de heilige plant naar de aarde hebben gebracht zodat de hele mensheid ervan kan genieten. De Atharva Veda noemt cannabis ook als een van de vijf essentiële planten. Andere Vedische geschriften suggereren zelfs dat onze interactie met heilige planten verantwoordelijk is voor de spirituele evolutie van de mensheid. Naar verluidt, is cannabis ook het favoriete voedsel van Shiva, een van de belangrijkste goden in het hindoeïsme.

Feit is dat wiet zeer uitgesproken ontspannende effecten opwekt. Dit suggereert ook dat de plant van pas kan komen als het gaat om het verbeteren van onze yoga-ervaring.

Dee Dussault is de oprichter van Ganja Yoga in San Francisco. Ze stelt bijvoorbeeld dat wiet haar studenten kan helpen hun ego tot rust te brengen en uit hun hoofd te komen. Ze beweert: "Het brengt ons meer in het gevoel belichaamd te zijn. Pijnstilling hoort daar ook bij".

Het algemene ayurvedische perspectief op cannabis is echter wat verrassend. Veel ervaren yogi's en spirituele leraren waarschuwen dat alles draait om balans bij wietgebruik.

Wat is Ganja Yoga?

Hoewel Ayurveda wiet zeker erkent vanwege de holistische eigenschappen, schetst het ook enkele beperkingen over het gebruik ervan. Alakananda Ma is arts en een zeer gerespecteerde spirituele lerares. Ze heeft een artikel geschreven over de Ayurvedische houding voor wat betreft wiet:

“Ganja kan mogelijk van waarde zijn op het spirituele pad. Toch heb ik zelden een ganja-rokende sadhu ontmoet die het uiteindelijke doel had bereikt. Ganja is uit de culturele context gehaald en geïntroduceerd in een party-levensstijl die ongehoord is binnen de oude traditie. Het gevolg is dat ganja veel problematischer is geworden.”

  • Waar Is de Cannabis-Yogabeweging het meest Populair?

De cannabis-yogabeweging die momenteel veel aandacht ontvangt, is het geesteskind van Dee Dussault. Dee was de eerste yogalerares die het gebruik van wiet tijdens yoga promootte en met wiet-verrijkte yogalessen aanbood. Ze is ook de auteur van het best verkochte boek over Ganja Yoga.

In het afgelopen decennium heeft Dee lessen Ganja Yoga gegeven aan duizenden studenten in de VS, maar ook internationaal, zoals in Canada en Jamaica. Ze heeft daarnaast mensen opgeleid in het Ganja Yoga Teacher Training Program, zelfs vanuit Hong Kong en Australië.

Tegenwoordig is de beweging van Dussault voornamelijk geconcentreerd in gebieden waar wiet legaal of gedecriminaliseerd is. Populaire cannabis-yogastudio's, zoals Ganja Yoga zelf of Marijuasana, bevinden zich in Californië en Colorado. Ook in Canada vinden we enkele cannabis-vriendelijke yogastudio's, waaronder Ganja Yoga Toronto en Yoga Lounge in Montreal.

Het Yoga- en Wietdebat

Er is een groeiende gemeenschap van yogadocenten en beoefenaars die zweren dat wiet de yoga-ervaring verbetert. Toch waarschuwen talloze yogi's en spirituele leraren dat wiet een negatieve invloed heeft op de gebruiker bij het beoefenen van yoga.

Voorstanders van wiet en yoga wijzen meestal op de ontspannende effecten van wiet. Volgens hen is dit een van de belangrijkste redenen om de plant te combineren met yoga. Veel mensen gebruiken ook historische teksten (zoals de hierboven genoemde Veda's) als bewijs om hun standpunt te ondersteunen.

Critici van cannabis-yoga geven toe dat wiet in sommige omgevingen inderdaad wordt gebruikt om de geest tot rust te brengen. Toch beweren ze dat wiet geen enkeltje biedt naar verlichting of versterkte spiritualiteit.

Dr. John Douillard is Ayurveda-leraar, arts en oprichter van de LifeSpa. Hij legt uit dat cannabis in Ayurveda als een tamasische stof wordt beschouwd. Volgens de Hindoefilosofie wekken tamasische stoffen traagheid, inactiviteit, saaiheid of lethargie op. Men gebruikt ze om pijn en emoties te onderdrukken.

Dr. Douillard suggereert ook dat het regelmatig gebruiken van tamasische stoffen in een aanwezige (of rajasische) gemoedstoestand onze tamasische staat kan beïnvloeden tijdens het mediteren of het beoefenen van yoga. Ondertussen opperen andere beoefenaars dat cannabis mogelijk een negatieve invloed heeft op de vata dosha[1].

Het Yoga- en Wietdebat

In Ayurveda manifesteren de vijf elementen waaruit de wereld bestaat (ruimte, water, aarde, vuur en lucht) zich in drie dosha's in het lichaam (bekend als vata, kapha en pitta). Men denkt dat iedereen een unieke verhouding heeft van elke dosha die in het lichaam aanwezig is. Dit vormt de ayurvedische constitutie. Ayurvedische beoefenaars werken met patiënten om hun dosha te identificeren. Sommigen beweren dat wiet de vata dosha kan verstoren. Ze stellen dat wiet het lichaam uitdroogt en schadelijk is voor de longen.

Bij het analyseren van het debat over het al dan niet combineren van yoga en wiet, is het belangrijk om te onthouden dat geen enkele ayurveda beoefenaar volledig tegen het gebruik van cannabis is. Zoals vermeld, staat cannabis erg centraal in de Indiase spiritualiteit en geneeskunde. Toch leggen sommigen de nadruk op voorzichtigheid wanneer mensen er zwaar op vertrouwen als een spiritueel hulpmiddel.

  • Yogalessen en een Verantwoorde Beoefening

Naast het Ayurvedische debat is er een behoorlijk belangrijke ethische discussie over stoned yoga. Dit moeten we niet onbesproken laten.

Yoga-instructeurs die cannabisyoga- en spiritualiteitslessen aanbieden, nemen een enorme verantwoordelijkheid op zich voor het welzijn en de zorg voor hun studenten (al dan niet legaal). De invloed van wiet verschilt per persoon. Daarnaast bestaan er talloze soorten, allemaal met een uniek chemisch profiel.

Een bepaalde soort is voor de ene persoon wellicht ontspannend en de perfecte metgezel voor een yogasessie. Voor iemand anders kan dezelfde soort juist paranoïde, bedwelmende of duizelige sensaties opwekken.

Dosering is ook belangrijk. Een dosis die voor de ene persoon ontspannend en opbeurend is, kan voor de ander te zwak of te sterk zijn. De legalisatie is nog pril en we weten nog lang niet alles over het optimaliseren van onze ervaring met cannabis. Dit betekent dat het bepalen van een dosering soms lastig is, vooral voor een groep mensen.

De realiteit is dat geen enkele cannabisyoga-leraar kan voorspellen hoe hun studenten zullen reageren op de wiet die ze uitdelen.

Bovendien moeten leerkrachten er rekening mee houden dat enkele leerlingen mogelijk medicijnen of supplementen gebruiken. Dit beïnvloedt mogelijk de reactie op wiet en de ervaring.

Idealiter zou een cannabis-yogaleraar een expert in wiet moeten zijn. Hij of zij moet bereid zijn om op een heel persoonlijk niveau samen te werken met elke student. Zo kan men ontdekken welke soort, en welke dosering, het meest geschikt is.

Wat Zijn de Mogelijke Voordelen van Yoga Terwijl Je High Bent?

We kunnen enkele mogelijke voordelen noemen van het high beoefenen van yoga. Deze zijn:

Verbeterde concentratie: veel mensen merken dat kleine doses wiet hun concentratie en focus tijdens yoga verbetert, zonder een echt bedwelmende high te ervaren.

Ontspanning: het ontspannende en rustgevende gevoel van THC en CBD kan sommige mensen helpen om los te laten. Ze genieten van meer controle over de ademhaling en maken betere verbinding met hun lichaam en innerlijke zelf.

Versterkte zintuigen: THC, CBD en andere verbindingen in wiet kunnen onze zintuigen versterken. Dit intensiveert mogelijk de yogabeoefening, wat de hele ervaring veraangenaamt.

Verminderde remming: het is niet ongebruikelijk dat mensen zich nerveus voelen voor of tijdens een yogasessie, vooral als het hun eerste keer is. Cannabis is mogelijk een natuurlijk middel om wat van de remmingen te laten varen.

Verbeterde concentratie

Veel mensen merken dat kleine doses wiet hun concentratie en focus tijdens yoga verbetert, zonder een echt bedwelmende high te ervaren.

Ontspanning

Het ontspannende en rustgevende gevoel van THC en CBD kan sommige mensen helpen om los te laten. Ze genieten van meer controle over de ademhaling en maken betere verbinding met hun lichaam en innerlijke zelf.

Versterkte zintuigen

THC, CBD en andere verbindingen in wiet kunnen onze zintuigen versterken. Dit intensiveert mogelijk de yogabeoefening, wat de hele ervaring veraangenaamt.

Verminderde remming

Het is niet ongebruikelijk dat mensen zich nerveus voelen voor of tijdens een yogasessie, vooral als het hun eerste keer is. Cannabis is mogelijk een natuurlijk middel om wat van de remmingen te laten varen.

Mogelijke Nadelen van Ganja-Yoga

Zoals eerder vermeld, treft wiet mensen heel anders. Enkele mogelijke negatieve effecten van het combineren van yoga en wiet zijn:

Verminderde coördinatie

Sommige mensen ervaren juist moeilijkheden met de coördinatie van bewegingen onder de invloed van wiet. Het is voor hen lastiger om bepaalde yogahoudingen of rekoefeningen correct uit te voeren.

Lage bloeddruk

De effecten van wiet op de bloeddruk zijn erg complex. Soms leidt het tot een verhoging, andere keren tot een verlaging. Het is vrij gebruikelijk dat mensen een lage bloeddruk ervaren als ze plotseling opstaan vanuit een zittende of liggende positie.

Verminderde concentratie

Microdoses wiet helpen sommige mensen juist te concentreren. Grotere doseringen doen wellicht juist het tegenovergestelde. Daarom vinden sommige mensen het moeilijk om ‘in the zone’ te komen als ze te veel roken voor een stoned yogasessie.

Onbehagen

Gemiddelde tot grote doses THC leiden bij sommige mensen tot verontrustende effecten. Ze vinden het lastig uit hun geest te komen, zich te concentreren en te genieten van wat ze doen.

Hoe Combineer Je Wiet en Yoga?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de combinatie wiet en yoga te verbeteren. Het maakt niet uit of je een yogastudent of -leraar bent.

  • Experimenteer Eerst met Wiet Buiten de Yogastudio

Als je onbekend bent met wiet of het al een tijdje niet meer hebt gerookt, is het verstandig het eerst op zichzelf te proberen. Geef jezelf minimaal 2-3 sessies. Zo krijg je een goed idee van de invloed van cannabis. Het is handig om een dagboek bij te houden. Dit helpt je begrijpen hoe je lichaam reageert.

Opmerking: er bestaan veel verschillende wietsoorten. De effecten kunnen aanzienlijk variëren.

  • Begin Langzaam

Als je klaar bent om wiet in je yogastudio te introduceren, doe dat dan langzaam. Begin met een kleine dosering (zoals een enkele trek van een vape). Start vervolgens met je routine. Als je enkele negatieve effecten opmerkt, blijf dan kalm. Las een pauze in, drink een glas water of ga even naar buiten voor wat frisse lucht.

Als je wiet en yoga combineert, moet je er niet naar streven om stoned te worden. In plaats daarvan doel je op een subtiele, opbeurende buzz. Deze is precies sterk genoeg om je te helpen ontspannen, je te concentreren op je ademhaling en het beste uit je routine te halen.

  • Werk met een Ganja-Yogaleraar

Wil je wiet gebruiken om je spirituele reis te verbeteren? Zoek dan iemand in je omgeving die gespecialiseerd is in cannabis-yoga en werk samen.

  • Blijf bij Vaporizers of Edibles

Vapen is verreweg onze favoriete methode om wiet te consumeren bij het beoefenen van yoga. Het is veel zachter voor de longen. Bovendien leidt vapen vaak tot duidelijkere, meer opbeurende effecten. Edibles zijn een andere geweldige optie. Houd er wel rekening mee dat het tot 60 minuten kan duren voordat ze effect hebben. Daarnaast houden de effecten soms langer aan dan de duur van je yogasessie! De constante fysieke effecten die door edibles worden geproduceerd, kunnen echter heel goed samengaan met yoga (in een correcte dosering).

  • Zorg Ervoor dat Je Voldoende Gegeten en Gedronken Hebt

Houd een zoete snack bij de hand als je high aan yoga doet. Kleine, hapklare stukjes fruit of gummiberen zijn licht verteerbaar en voorzien je van energie tijdens je sessie. Bovendien helpen ze een daling van de bloedsuikerspiegel voorkomen.

Het is vanzelfsprekend dat je tijdens je yogasessie altijd een flesje water bij de hand moet hebben, ongeacht of je wiet gebruikt of niet.

Zorg Ervoor dat Je Voldoende Gegeten en Gedronken Hebt

  • Doe het Rustig Aan

Zorg ervoor dat je het tijdens je training rustiger aan doet dan normaal. Zoals vermeld, kan wiet je helpen ontspannen en uit je hoofd te komen. Daarnaast beïnvloedt het mogelijk ook je beoordelingsvermogen en coördinatie. Dit kan het lastiger maken om verschillende houdingen en rekoefeningen goed uit te voeren.

  • Vind de Juiste Balans Tussen THC en CBD

Wederom is superstoned worden tijdens je yogasessie niet je doel. In plaats daarvan probeer je je zintuigen te versterken en meer te ontspannen. Het vinden van een strain met een uitgebalanceerde CBD:THC-verhouding is wellicht perfect voor dit doel. Aangezien CBD niet psychotroop is, compenseert het enkele bijwerkingen van THC.

Vind de Juiste Soort: RQS-Soorten die Perfect Zijn voor Ganja-Yoga

De effecten van verschillende wietsoorten kunnen sterk variëren. Ben je op zoek naar inspiratie om je yoga-ervaring te verbeteren? Bekijk dan deze soorten uit onze catalogus:

  • Critical Kush

Critical Kush is een van onze bestsellers. Deze soort is indica-dominant, heeft een sterk terpenenprofiel en langdurige fysieke effecten. Mogelijk is deze wiet perfect om je te helpen ontspannen voorafgaand aan je yogasessie, met name na een lange werkdag. Onthoud wel dat deze soort erg sterk is. Kies voor een kleine dosering om een overweldigende fysieke stone te voorkomen.

Critical Kush

Critical Kush
Critical x OG Kush
500 - 550 gr/m2
60 - 100 cm
8 - 10 weken
THC: 20
Sativa 20% Indica 80%
500 - 550 gr/plant
100 - 140 cm
Eind September
Fysiek Ontspannend, Krachtig, Langdurig

Koop Critical Kush

  • Northern Light Automatic

Dit is gemakkelijk een van onze beste autoflowers om de klus te klaren. Northern Light Automatic trakteert op een helder, opbeurend effect. Veel mensen menen dat het de concentratie verbetert. Het grootste voordeel is dat onze Northern Light Auto een gematigd gehalte THC van 14% heeft, wat de dosering vergemakkelijkt.

Northern Light Automatic

Northern Light Automatic
Northern Light x Ruderalis
500 - 550 gr/m2
80 - 120 cm
6 - 8 Weken
THC: 14%
Sativa 0% Indica 80% Ruderalis 20%
170-220 gr/plant
130 - 160 cm
10-12 weken na ontkiemen
Helder, Stimulerend

Koop Northern Light Automatic

  • Medical Mass

Zoals de naam al doet vermoeden, is Medical Mass geliefd vanwege de fysiek ontspannende en mentaal verzachtende effecten. Dankzij de THC:CBD-verhouding van 1:1 pronkt deze soort met de perfecte balans van beide cannabinoïden. De resulterende ervaring is buitengewoon aangenaam, zonder die overweldigende high van krachtigere THC-soorten.

Medical Mass

Medical Mass
Critical Mass x CBD dominant plant
500 - 550 gr/m2
60 - 100 cm
10 - 11 Weken
THC: 10%
Sativa 40% Indica 60%
500 - 550 gr/plant
120 - 150 cm
Eind September
Fysiek Ontspannend, Rustgevend

Koop Medical Mass

  • Joanne’s CBD

Dit is een van onze favoriete CBD-rijke soorten. Met 15% CBD en slechts sporen van THC, produceert Joanne's CBD een niet-psychotroop effect dat de geest rust geeft en de focus bevordert. Deze soort is perfect voor mensen die willen genieten van de voordelen van cannabis zonder de high.

Joanne’s CBD

Joanne's CBD
Session x Juanita la Lagrimosa
500 - 550 gr/m2
80 - 120 cm
7 - 8 weken
THC: 0,25 - 0,75%
Sativa 75% Indica 25%
425 - 475 gr/plant
140-180 cm
Begin Oktober
Helder, Licht

Koop Joanne's CBD

Zoek je meer inspiratie om je yoga-oefeningen te verbeteren? Lees ook dit artikel over de beste soorten voor meditatie.

External Resources:
  1. What Are the Ayurveda Doshas? Vata, Kapha, and Pitta Explained https://www.healthline.com
Disclaimer:
Deze content is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. De verstrekte informatie is afkomstig uit onderzoek dat is verzameld vanuit externe bronnen.

BEN JE 18 JAAR OF OUDER?

De inhoud van RoyalQueenSeeds.nl is alleen geschikt voor volwassenen met de wettelijk geldende volwassen leeftijd.

Wees er zeker van dat je de wet kent van het land waar je woont.

Door op ENTER te klikken, bevestig
je dat je
18 jaar of ouder bent.