By Luke Sumpter

De geestverruimende aard van cannabis verandert de manier waarop we naar dingen kijken. Het voedt ons creatieve vermogen, stelt ons in staat om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en brengt grote existentiële vraagstukken bij ons op. Het is dan ook geen wonder dat religies door de eeuwen heen cannabis hebben gebruikt om tot een hechtere band met het goddelijke te komen.

Als je er even bij stilstaat, is ons bestaan zó wonderbaarlijk dat je er over kunt blijven filosoferen. Er zijn daarbij geen duidelijke antwoorden op waarom we bestaan. We bevinden ons op een enorm rotsblok, zwevend door een oneindig universum. Tegen alle verwachtingen in ontwikkelde ons kosmische 'voertuig' een dun laagje atmosfeer, waardoor het leven zich kon evolueren en tot miljoenen soorten schimmels, planten en dieren kon leiden.

Vervolgens kwamen wij, mensen. En wat een aparte wezens zijn we eigenlijk. Op de een of andere manier kwam er op een gegeven moment een tweevoetig aapachtig dier tevoorschijn dat zelfbewustzijn had. Deze eigenschap hielp ons niet alleen om taal en het vermogen tot zelfreflectie te ontwikkelen, maar resulteerde ook in abstracte gedachten over andere werelden, hogere wezens en intelligent design.


De ontwikkeling van religies

Millennia geleden waren onze voorouders meer afgestemd op de mystieke aard van de werkelijkheid. Zonder de afleidingen van nu werd een groot deel van hun leven bepaald door natuurlijke fenomenen, de wil van de goden en geestelijk bijgeloof. Mensen over de hele wereld ontwikkelden religies om de mysterieuze wereld om hen heen te begrijpen.

Sommige academici suggereren dat religies voortkomen uit evolutionaire processen. Academische dwarsdenkers kwamen met een meer controversiële hypothese. Terence McKenna bedacht bijvoorbeeld de stoned ape-theorie: het idee dat de inname van psilocybine-paddenstoelen tot abstracte gedachten over goden en spirituele werelden leidde.

Andere onderzoekers, waaronder evolutionair psycholoog Robin Dunbar, stellen dat religies vanuit sociologische aanpassingen zijn ontstaan. Dunbar beweert dat geloofsovertuigingen een 'aanpassing op groepsniveau' zijn en fungeren als een 'soort lijm die de samenleving bij elkaar houdt'.

Ongeacht hoe religies zijn ontstaan, wiet speelde duidelijk een belangrijke rol in veel geloofssystemen uit de oudheid. Toch komt het spirituele gebruik van cannabis ook vandaag de dag nog voor. Ontdek hieronder hoe door de geschiedenis heen verschillende religies wiet bij rituelen en offers hebben gebruikt.

Wiet in de oude Chinese spiritualiteit

Het oude China was de geboorteplaats van het historische wietgebruik. Voor de opkomst van gestructureerdere religies hadden de mensen in deze regio sjamanistische en animistische wereldbeelden. Het bewijs hiervoor vinden we in de religieuze praktijken van de Yangshao-cultuur in de Gele Riviervallei. Hier heeft men oude graven gevonden die teruggaan tot 4500-3750 v.Chr., met grafgoederen[1] die op een geloof in het hiernamaals wijzen.

De geloofssystemen van het oude China kenmerkten zich ook door animisme: de aanbidding van personificaties van de natuur. Uiteindelijk kreeg dit archaïsche systeem meer structuur, en ontstond er een pantheon van meer dan tweehonderd goden. In het oude China geloofde men ook in het bovennatuurlijke, met de nadruk op geesten, voorouderverering, drakengeesten en waarzeggerij.

Ook kwamen er in het oude China sjamanen voor. Deze mystieke figuren, bekend als 'wu', werden beschouwd als mensen die controle hadden over het weer en die in staat waren om met geesten te communiceren. Daarnaast besteedden ze een groot deel van hun tijd aan het verzamelen van magische kruiden om ziektes mee te behandelen.

Het blijft onduidelijk hoe in deze wereld van de geesten, goden en magie, wiet precies gebruikt werd. Er zijn echter wel aanwijzingen dat cannabis en spiritualiteit op de een of andere manier met elkaar in verband stonden. Archeologen hebben in het noordwesten van het huidige China namelijk cannabisbladeren en takjes in 2500 jaar oude Yanghai-graven gevonden. Verbazingwekkend genoeg zijn de cellulaire structuur en trichomen[2] al die duizenden jaren intact gebleven.

De aanwezigheid van wiet in graven suggereert een spiritueel gebruik van de plant, en lijkt sterk op cannabisgebruik binnen de sjamanistische en animistische systemen van het oude China te wijzen. Maar omdat niet geconserveerde planten door de millennia heen verwelkt zijn, is het onmogelijk om te bepalen hoe cannabis op dit gebied precies gebruikt werd.

Wiet in de oude Chinese spiritualiteit

Taoïsme en cannabis

Het belangrijkste principe van het taoïsme: ga met de stroom mee. De taoïstische ideologie ziet het universum als één groot verstrengeld bewustzijn[3]. De 'Tao' zelf is de bron, substantie en fundamentele energie die door alles heen stroomt. Alleen al op basis van deze visie lijkt het wel alsof er veel wiet is gerookt om tot deze kosmische conclusie te komen!

De opkomst van het taoïsme in China gaat terug tot ten minste de vierde eeuw v.C. Historici beschouwen de oude Chinese filosoof en schrijver Lao Tzu (die wel of niet echt heeft bestaan) als een van de grondleggers van de religie. Mensen die volgens de Tao leven, proberen met natuurlijkheid, eenvoud en spontaniteit te leven. Volgelingen koesteren ook de Drie Schatten: mededogen, soberheid en nederigheid.

Taoïsten beoefenen ook alchemie, met het doel onsterfelijkheid te bereiken. Ze nemen daarbij deel aan rituelen, oefeningen en extatische spirituele reizen, om zo op één lijn te komen met kosmische krachten en hun biologische leven te verlengen.

Met het oude China als de geboorteplaats van het historische cannabisgebruik, en de op het oog abstracte en trippy taoïstische praktijken, klinkt het vast niet vreemd dat wiet ook een rol in deze religie speelde. Jazeker, het blijkt dat de taoïsten ook groot fan van onze favoriete plant waren!

Sommige sekten verpersoonlijkten cannabis zelfs als een godheid. Zo associeerde de sekte van Magu (Hennepgodin) ten tijde van de Tang-dynastie deze taoïstische Xian (onsterfelijke) met het levenselixer. Volgens de taoïstische legende bezette Magu de heilige berg Tai, waar volgelingen op de zevende dag van de zevende maand wiet verzamelden, tegelijkertijd met taoïstische banketten.

Taoïstische teksten laten ook het belang van wiet binnen dit wereldbeeld zien. De encyclopedie Wushang biyao (vertaald als 'The Supreme Secret Essentials'), geschreven in 570 n.C., documenteert bijvoorbeeld het gebruik van cannabis in wierookbranders tijdens rituelen, evenals de taoïstische neiging om met geestverruimende rook te experimenteren.

Shintoïsme: wiet en spiritualiteit in het vroege Japan

Japan kent ook een lange geschiedenis met de hennepplant. Inheemse volkeren gebruikten het bijvoorbeeld om kleding en manden te maken, en bovendien consumeerden ze de zaden. Het is dan ook geen verrassing dat het oude shintoïsme cannabis hoog in het vaandel had staan.

De inheemse religie van Japan, het shintoïsme (ook wel bekend als 'De weg van de Goden') is al zo oud als het land zelf. Doordat het een enigszins gedecentraliseerd geloofssysteem is, verschilt het nogal van andere religies. Er is niet een persoon die de religie heeft gesticht, en diensten en prediking zijn ongebruikelijk. In plaats daarvan is het shintoïsme organisch uit de cultuur en de inwoners van Japan voortgevloeid. Aanhangers van Shinto geloven in heilige geesten genaamd Kami, die vormen aannemen van natuurlijke elementen, organismen en structuren, zoals bergen, de wind en bomen.

Shinto mist een strikte moraal, en omvat geen leer over goed en kwaad, maar accepteert simpelweg dat de perfecte persoon niet bestaat. De religie behelst een bijgelovige en spirituele kijk op de wereld. Hoewel mensen als fundamenteel goed worden beschouwd, kunnen ze wel ten prooi vallen aan de intenties van boze geesten.

Maar wat kan een sterfelijk mens tegen dergelijke bovennatuurlijke tegenstanders doen? Je raadt het al: hier komt wiet om de hoek kijken! Cannabis heeft een spirituele betekenis in het shintoïsme. Aanhangers zien wiet als een reinigende plant die boze geesten kan verdrijven. Shinto-priesters zwaaien bijvoorbeeld met bundels cannabis[4] over bezeten mensen om kwaad bedoelende wezens uit te drijven.

Shintoïsme: wiet en spiritualiteit in het vroege Japan

Boeddhisme en wiet

Boeddhisten hebben verschillende opvattingen over wiet. Sommigen staan meer open voor cannabisgebruik, terwijl anderen ertegen zijn. Ongeacht deze tegenstrijdige meningen speelde wiet wel een rol in de reis van Boeddha. Gautama Boeddha hanteerde namelijk een dieet van één hennepzaad per dag, gedurende een periode van zes jaar, op zijn pad naar verlichting.

Het boeddhisme is ontstaan in India, tussen de zesde en vierde eeuw v.C. De leer van Gautama Boeddha ontwikkelde zich in de loop van de tijd tot een breed scala aan tradities en spirituele praktijken. Enkele belangrijke overtuigingen van het boeddhisme zijn karma, wedergeboorte, bevrijding uit de cyclus van wedergeboorte en het bereiken van nirwana (de transcendentie van lijden).

Boeddhisten volgen ook een stel overtuigingen die bekendstaan als de Vijf Voorschriften. Het Vijfde Voorschrift verbiedt specifiek beïnvloeding door alcohol en drugs. Je zou hierdoor denken dat wiet niet meer in beeld komt, maar in de Mahakala Tantra (een geschrift van acht hoofdstukken) staan passages over het voorschrijven van cannabis en andere geestverruimende middelen voor therapeutische doeleinden.

De drie hoofdtakken van het boeddhisme bekijken cannabis vanuit verschillende perspectieven:

  • Theravada-boeddhisme

Het Theravada (de traditie van de Ouderen) is de oudste nog bestaande boeddhistische school. Deze traditie handhaaft een conservatieve kijk op cannabis en neemt het Vijfde Voorschrift zeer serieus, wat resulteert in een sterker anti-drugs standpunt dan andere aftakkingen.

  • Mahayana-boeddhisme

Mahayana[5] (het grote voertuig) accepteert de belangrijkste boeddhistische geschriften en vroege leringen, maar de aftakking heeft haar eigen doctrines en teksten toegevoegd. Deze stroming legt meer de nadruk op het Bodhisattva Pad (de weg naar het Boeddhaschap) en heeft een iets liberalere kijk op cannabis. Hun ethische code leert dat alles wat gunstig is voor een persoon moet worden geaccepteerd – wat op zijn minst als een aanwijzing kan worden gezien voor het tolereren van therapeutische wiet.

  • Vajrayana-boeddhisme

De vajrayanaschool (diamanten voertuig) beweert dat ze een snellere weg naar verlichting biedt en hecht veel waarde aan het concept van karma. Deze variant heeft de soepelste kijk op cannabis, en op andere factoren die vaak als taboe worden beschouwd. Het moedigt volgers aan om de essentie van zuiverheid in alle dingen te zien, inclusief seks en drugs, zoals wiet.

Het oude Egypte: bewijs van wiet en spiritualiteit?

De oude Egyptische spiritualiteit baseerde zich op een pantheon van goden die zowel over de natuur als de menselijke samenleving heersten. Volgelingen aanbeden krachten en levensvormen in de wereld om hen heen, inclusief elementen en kenmerken van bepaalde dieren. Veel van de spirituele gebruiken waren gericht op het bemachtigen van een soort zegen van de goden voor het menselijk welzijn. Men geloofde daarbij dat de farao’s goddelijke krachten bezaten, dus sommige rituelen en gebruiken hingen ook samen met deze legendarische leiders.

De oude Egyptenaren gebruikten wiet voor industriële en therapeutische doeleinden, maar het exacte ceremoniële en religieuze gebruik van de plant is nog altijd onduidelijk. Archeologen hebben bij het bestuderen van gemummificeerde farao's wel bewijs gevonden van cannabisgebruik. Vanwege de goddelijke status van farao's lijken deze bevindingen op het gebruik van wiet in een religieuze context te wijzen. Onderzoekers vonden tijdens het bestuderen van een mummie die dateert van 950 v.C. bovendien niet alleen een aanzienlijk THC-gehalte, maar ook cocaïne en nicotine. Ook werd er cannabispollen gevonden op de mummie van Ramses II[6], die in 1213 v.C. stierf.

Hindoeïsme en cannabisgebruik

Hindoeïsme en cannabisgebruik

In het hindoeïsme gaan wiet en spiritualiteit hand in hand. Met zijn 4000 jaar oude historie is dit een van de oudste religies ter wereld. De belangrijkste overtuigingen binnen het hindoeïsme zijn reïncarnatie, karma, het geloof in de ziel (atman) en de bevrijding van de cyclus van dood en wedergeboorte (moksha).

Hindoes beschouwen cannabis als een sacrament, offer en een middel gevormd uit het bloed van Shiva, een lid van de drie-eenheid van de religie. De heilige teksten van het geloof, bekend als de Veda's, spreken zelfs over de heiligheid van wiet. De Veda’s beschrijven vijf heilige planten. Cannabis is daar één van, en sommige hindoes geloven dat er een beschermengel in de bladeren zit. Bovendien wordt wiet als een 'bevrijder' en een 'bron van geluk' beschreven.

Bhang speelt ook een belangrijke rol, en wel bij hindoeïstische festivals. Dit psychoactieve drankje, gemaakt van cannabis, melk en smaakvolle kruiden, zorgt voor een hogere staat van bewustzijn tijdens Shivratri (Grote Nacht van Shiva) en het Holifeest (het festival van kleuren).

Jodendom en wiet

Het jodendom heeft veel gemeen met het christendom. Hoewel joden Jezus niet als de messias zien (een belangrijk aspect dat hen onderscheidt van de christenen), benadrukken ze wel, net als de christenen, het belang van vergeving, gebed, vasten en het gehoorzamen van Gods wetten.

Wietgebruik in het oude jodendom blijft een onderwerp van discussie. In 2020 vonden Israëlische archeologen wietsporen op artefacten uit een heiligdom in Tel Arad, daterend van de achtste eeuw voor Christus. Sommige onderzoekers beweren ook dat de term 'kaneh bosem', een plant die in het boek Exodus wordt beschreven als ingrediënt van heilige zalfolie, naar cannabis verwijst. Andere academici weerleggen dit echter, en stellen dat het naar andere plantensoorten verwijst.

Hoe het wietgebruik in het oude jodendom er ook uitzag, rabbijnen in de moderne tijd nemen diverse standpunten in wat wiet betreft. In 1978 herinnerde de orthodoxe rabbijn Moshe Feinstein volgelingen bijvoorbeeld aan de verboden status van cannabis onder de Joodse wet, en stelde hij dat de plant Joden ervan weerhield om te bidden of de Thora te bestuderen. Andere moderne rabbijnen zijn juist voor het gebruik van therapeutische wiet en stellen zelfs dat het tijdens Pesach een koosjere status heeft.

Jodendom en wiet

Christendom en cannabis

Net als joden hebben christenen verschillende opvattingen als het om wiet gaat. Conservatieve denominaties, waaronder orthodoxe, katholieke en sommige protestantse kerken, veroordelen wietgebruik. Bepaalde protestantse takken ondersteunen echter het gebruik van therapeutische cannabis, waaronder de Presbyteriaanse Kerk, de United Church of Christ en de Episcopaalse Kerk.

Sommige onderzoekers beweren ook dat de Bijbel indirect melding maakt van cannabis: "Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn". Anderen weerleggen deze vermeende rechtvaardiging van het gebruik van wiet, met passages als Petrus 5:8: "Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden".

Sommige academici die het Heilige Schrift bestuderen, gaan nog een stap verder met hun pro-wiet-standpunt. Op basis van de kaneh bosem-bewering, stellen zij dat Jezus en zijn discipelen wiet als een ingrediënt voor helende zalf gebruikten.

Gerelateerd Artikel

De geschiedenis van wiet

Cannabis en spiritualiteit in de islam

Hoewel de islam voorstander is van wat wordt gezien als conservatieve gebruiken, valt wiet in een grijs gebied. De Koran, de centrale tekst van het geloof, gebruikt de term 'haram' om bepaald gedrag te verbieden, waaronder alcoholgebruik. Hoewel de moslimprofeet Mohammed erkende dat alcohol therapeutische toepassingen had, beweerde hij ook dat het eerder tot zonde leidde dan dat het voordelen bood.

Maar waarom verbood Mohammed wietgebruik dan niet? Nou, waarschijnlijk was hij niet op de hoogte van cannabis. Hoewel mensen in India en Iran al in 1000 voor Christus wiet recreatief gebruikten, werd er in het Midden-Oosten pas 1800 jaar later met hasj geëxperimenteerd[7], twee eeuwen na de dood van Mohammed.

Mohammed verklaarde echter in de Hadith (overleveringen): "Alles wat bedwelmend is, is haram en alles wat het onderscheidingsvermogen aantast, al is het een klein beetje, is haram". Dus ook al zou hij op de hoogte zijn geweest van cannabis, dan zou hij het waarschijnlijk als haram hebben bestempeld, net zoals alcohol.

Cannabis speelt wel een spirituele rol in de mystieke tak van de islam: in het soefisme. Hierbij volgen aanhangers een ascetische levensstijl. Ze doen afstand van wereldse dingen en proberen de ziel te zuiveren door te vasten en te bidden.

De Perzische soefi-heilige Qutb ad-Dīn Hayder ontwikkelde een voorliefde voor cannabis en maakte het enorm populair in de islamitische wereld. Het verhaal gaat dat Haydar tijdens een wandeling op cannabis stuitte en zo de goddelijke en vrolijke aard van de plant[8] ontdekte. Na wat een toptijd moet zijn geweest, keerde Haydar terug naar zijn discipelen en vertelde hij hen: "De Almachtige God heeft u door een speciale gunst de deugden van deze plant geschonken, die de schaduwen die uw ziel vertroebelen zal verdrijven en uw geest zal opvrolijken".

Onderzoekers beweren dat Haydar de goddelijke effecten van cannabis als iets esoterisch zag, en het geheim wilde houden. Toch kwam het nieuws snel naar buiten, en toen ging het snel: het spirituele wietgebruik verspreidde zich over Syrië, Egypte en Irak, waar het als 'Haydar's Lady' bekend kwam te staan.

De Scythische Dodencultus en ceremonieel wietgebruik

De Scythische Dodencultus en ceremonieel wietgebruik

Iedereen met een zwak voor geschiedenis zal in zijn handen wrijven bij het horen van 'de Scythen', een Dothraki-achtige beschaving. Deze nomadische cultuur van Arische krijgers leefde op de Pontische steppe, een gebied dat zich van de noordelijke oever van de Zwarte Zee tot het westen van Kazachstan uitstrekt.

Wanneer Scythische stammen niet bezig waren met pijl en boog-innovaties, of het verslaan van rivaliserende beschavingen, werd er wiet gerookt. Maar hun cannabisgebruik heeft een sombere ondertoon. Ze gebruikten wiet namelijk tijdens begrafenisceremonies. Na afloop van begrafenissen zuiverden Scythen zichzelf door in tenten te gaan zitten en deze met cannabisrook te vullen.

De oude Griekse schrijver Herodotus schreef hierover: "...de Scythen namen wat zaad van deze hennep, kropen onder de doeken en legden de zaden op roodgloeiende stenen". Hij sprak ook over de effecten van dit gebruik: "De Scythen, overgeleverd aan de rook, schreeuwen uit volle borst".

Cannabis in het Germaans heidendom

Het Germaans heidendom is een religie die vanaf de ijzertijd tot aan de middeleeuwen door Germanen werd beoefend. Dit geloof was rijk aan mythologie en folklore, en Germaanse volkeren aanbaden een uitgebreid pantheon[9], waaronder Odin, Thor, Balder, Loki en Freya. Het tevredenstellen van deze goden omvatte vaak duistere activiteiten, waaronder mensenoffers in verschillende vormen.

Er is niet veel bewijs gevonden van wietgebruik binnen dit geloofssysteem. Het is echter wel mogelijk dat beoefenaars cannabis associeerden met Freya, de Noorse godin van de liefde en vruchtbaarheid.

Rastafari: wiet als sacrament

Dit artikel zou incompleet zijn zonder de Rastafari te benoemen. Dit wiet-liefhebbende geloofssysteem, ook wel bekend als het rastafarianisme, heeft veel gemeen met zowel het jodendom als het christendom. Rasta’s beschouwen de Bijbel als hun heilige boek. Het zijn monotheïsten die Jah aanbidden, een afkorting van Jehovah, de naam van God in de Bijbel. Maar de Rasta-ideologie verschilt van het christendom in dat ze Haile Selassie, van 1930 tot 1974 de keizer van Ethiopië, als de wederkomst van Christus beschouwen.

Rasta's hebben verschillende belangrijke gebruiken. Veel volgelingen volgen bijvoorbeeld een natuurlijk dieet, ook wel ital genoemd, dat zich op lokaal en biologisch geteeld voedsel richt. De meeste Rasta's volgen daarbij de voedingswetten die zijn uiteengezet in het boek Leviticus, en vermijden varkensvlees en schaaldieren. Sommige rasta’s kiezen er echter ook voor om een vegetarisch of veganistisch dieet te volgen.

Cannabis vormt ook een belangrijk onderdeel van de spirituele praktijken van de Rastafari. Rasta's roken wiet daarbij op een rituele manier. Ze gebruiken het vaak tijdens 'groundings'. Deze bijeenkomsten stimuleren eenheid tussen gelijkgestemde volgers. Hierbij wordt vaak wiet gerookt, percussie gespeeld en worden er hymnen gezongen.

Rasta's zijn ervan overtuigd dat de passages in de Bijbel die lijken te refereren aan de wietplant, hier ook daadwerkelijk naar verwijzen. Ze beschouwen cannabis als een sacrament dat introspectie, vrede en liefde opwekt, en de ontdekking van de innerlijke goddelijkheid vergemakkelijkt.

Rastafari: wiet als sacrament

Cantheïsme: een religie gebaseerd op wiet en spiritualiteit

Hoewel wiet vaak een bijzaak lijkt in religies uit het verleden, hebben sommige moderne spirituele geloofssystemen cannabis juist centraal gesteld. Het opkomende cantheïsme gebruikt het bijvoorbeeld als een sacrament om eenheid en verbinding te bevorderen.

Het Cantheïsme werd opgericht door cannabisactivist Chris Conrad in 1996, en heeft geen dogma, maar combineert marihuana en spiritualiteit met elkaar middels losstaande rituelen en codes. Een mis voltrekt zich als volgt: deelnemers ontmoeten elkaar op een zondagmiddag, iedereen neemt wat wiet mee, en op het altaar staat een wietplant en liggen hennepdraden.

De ceremonie begint wanneer de aanwezigen in een kring het credo uitspreken. De leider verklaart: "Ik beschouw cannabishennep als een sacrament dat ik gebruik om me met mijn gemeenschap en met mezelf te verbinden", waarop de anderen antwoorden: "Daarom delen we het in dankbaarheid, met diep respect voor zijn harsrijke krachten".

External Resources:
  1. Religion in Ancient China - World History Encyclopedia https://www.worldhistory.org
  2. A new insight into Cannabis sativa (Cannabaceae) utilization from 2500-year-old Yanghai Tombs, Xinjiang, China - ScienceDirect https://www.sciencedirect.com
  3. Taoism | National Geographic Society https://www.nationalgeographic.org
  4. The Secret History of Cannabis in Japan https://apjjf.org
  5. Mahayana Buddhism - World History Encyclopedia https://www.worldhistory.org
  6. Drug History Timeline https://drugtimeline.ca
  7. HASHISH IN ISLAM https://europepmc.org
  8. HASHISH IN ISLAM https://europepmc.org
  9. Germanic religion and mythology - Beliefs, practices, and institutions | Britannica https://www.britannica.com
Disclaimer:
Deze content is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. De verstrekte informatie is afkomstig uit onderzoek dat is verzameld vanuit externe bronnen.

Cookie-instellingen

We vragen toestemming om je gegevens voor de hieronder genoemde redenen te gebruiken:

Functionele cookies

Functionele cookies laten onze website goed functioneren en stellen ons in staat om bepaalde features te personaliseren.

Voorkeurscookies

Voorkeurscookies onthouden informatie met betrekking tot het design van onze website, waaronder je voorkeurstaal op basis van je regio.

Analytische cookies

Analytische cookies geven ons inzicht in websiteverkeer en klantgedrag, waaronder hoeveel mensen onze site bezoeken, hoelang ze hier surfen en welke delen van onze website ze bezoeken.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine stukjes gegevens van een specifieke website die worden opgeslagen op je computer terwijl je op het internet surft. Ze hebben daarbij diverse functies. Sommige volgen bijvoorbeeld de browseractiviteit om bedrijven in staat te stellen gerichte advertenties te verspreiden. Andere cookies onthouden de inloggegevens van een gebruiker van verschillende websites om de overgang naar social media of andere sites vloeiender te laten verlopen. Aangezien elke cookie zijn eigen unieke ID heeft, stellen deze stukjes gegevens website-eigenaren in staat om het unieke verkeer naar hun website te meten.

Waarom gebruiken we cookies?

Cookies zijn handig bij het bezoeken van onze website: ze zorgen ervoor dat je ingelogd blijft, dat je veilig kunt winkelen en dat de artikelen die je aan je winkelwagen toevoegt daar blijven tot je een aankoop doet. Maar cookies helpen ons ook. De gegevens die ze leveren, stellen ons in staat om onze website te verbeteren en je gerichte advertenties te tonen die op je interesses aansluiten.

Wat voor cookies gebruiken we?

Functionele cookies

Functionele cookies laten onze website goed functioneren en stellen ons in staat om bepaalde features te personaliseren.

Voorkeurscookies

Voorkeurscookies onthouden informatie met betrekking tot het design van onze website, waaronder je voorkeurstaal op basis van je regio.

Analytische cookies

Analytische cookies geven ons inzicht in websiteverkeer en klantgedrag, waaronder hoeveel mensen onze site bezoeken, hoelang ze hier surfen en welke delen van onze website ze bezoeken.

Hoe kan ik cookies uitschakelen of verwijderen?

Geen fan van cookies? Maak je geen zorgen. Je kunt ze uitschakelen (met uitzondering van de noodzakelijke cookies) in je browserinstellingen. Wel kan het blokkeren van cookies van invloed zijn op je surfervaring en kun je hierdoor niet profiteren van alle technische functies die onze site biedt.

Privacybeleid Royal Queen Seeds

Om een veilige online omgeving en gegevensbescherming te garanderen, houden we ons strikt aan de wettelijke vereisten. In deze privacyverklaring geven we inzicht in de manier waarop we gegevens verzamelen, in onze beveiligingsmaatregelen, bewaartermijnen en hoe we met contactgegevens omgaan.


BEDRIJFSNAAM: SNORKEL SPAIN, S.L. (hierna ROYAL QUEEN SEEDS)

C/ Vilar d'Abdelà, 5 (nave 1) CP: 08170 de Montornès del Vallès

+34 937 379 846

[email protected]


In dit privacybeleid worden de voorwaarden uiteengezet waaronder we bij ROYAL QUEEN SEEDS persoonlijke gegevens verwerken. Dit omvat alle persoonsgegevens die via onze website https://www.royalqueenseeds.com/ worden verzameld, evenals alle andere gegevens die gedurende onze zakelijke activiteiten verzameld worden.

ROYAL QUEEN SEEDS verwerkt de volgende persoonsgegevens voor de hieronder genoemde doeleinden:

ARTIKEL 1 – PERSOONLIJKE INFORMATIE DIE WIJ VERZAMELEN

1.1 Accountaankopen

Accountaankopen kunnen alleen worden gedaan als je in het bezit bent van een persoonlijk account. Wanneer je een account aanmaakt of iets in onze shop bestelt, verzamelen wij als onderdeel van het aan- en verkoopproces de volgende persoonsgegevens die je aan ons verstrekt:

Deze gegevens zijn nodig voor de levering. Wanneer je ons assortiment bekijkt, ontvangen wij bovendien automatisch het Internet Protocol (IP)-adres van je computer. Op basis van deze informatie kunnen wij jouw online ervaring optimaliseren. Tegelijkertijd beschermen we hiermee onze online omgeving.

Doel van gegevensverzameling

Wij verzamelen en bewaren accountgerelateerde gegevens voor de volgende doeleinden:

(a) om verplichtingen uit te voeren die voortvloeien uit contracten tussen jou en ons, en om je te voorzien van informatie, producten en diensten die je bij ons kunt aanvragen;

(b) het opzetten, beheren en contacteren van je account en bestellingen;

(c) het uitvoeren van marktonderzoek en analyses;

(d) het bevestigen van je leeftijd en identiteit, om fraude te herkennen en te voorkomen.

1.2 Nieuwsbrieven

Met je uitdrukkelijke toestemming, kunnen we je nieuwsbrieven sturen over onze webshop, nieuwe producten en andere updates. We versturen ze alleen als je daar expliciet toestemming voor geeft. In het geval dat je een product bestelt, en in overeenstemming met de huidige regelgeving, kunnen wij je commerciële communicatie sturen in overeenstemming met het legitieme belang van ons bedrijf. Dit betreft altijd producten of diensten die vergelijkbaar zijn met de producten of diensten die je hebt afgenomen. Je kunt je recht van verzet uitoefenen via de kanalen die in dit Privacybeleid worden benoemd. De volgende gegevens worden via de nieuwsbrief verzameld:

Voor het versturen van de nieuwsbrief hoeven wij het geslacht van de persoon niet te weten (gegevensminimalisatie: wij zijn wettelijk verplicht om gegevens te vragen die strikt noodzakelijk zijn om de dienst te kunnen leveren. We hoeven je geslacht niet te weten om je de nieuwsbrief toe te sturen).

Doel van gegevensverzameling

De verzamelde gegevens worden gebruikt om:

(a) onze e-mails te personaliseren, inclusief je naam en geslacht;

(b) genderspecifieke inhoud aan te kunnen bieden.

Je kunt je toestemming op elk moment intrekken via de link in de nieuwsbrief of via de contactgegevens in sectie 2.

1.3 Klantenservice en contactformulier

Om passende ondersteuning te kunnen bieden, hebben de medewerkers van onze klantenservice toegang tot accountgerelateerde informatie. Hierdoor kunnen we onze klantenservice beter en gebruiksvriendelijker maken. De gegevens in ons contactformulier worden door onze CRM-provider SuperOffice gebruikt. Wij gebruiken je gegevens uitsluitend om op je bericht te reageren.

DEEL 2 – RECHTMATIG BELANG

Wanneer je een van onze producten hebt besteld, houd er dan rekening mee dat we je persoonlijke gegevens kunnen verwerken voor promotionele doeleinden. Dit is gebaseerd op het legitieme belang van Royal Queen Seeds om je enkel en alleen producten of diensten van ons bedrijf aan te bieden, als in producten of diensten die vergelijkbaar zijn met de producten of diensten die je bij ons afgenomen hebt. Je kunt je recht uitoefenen om je af te melden voor toekomstige berichten via de middelen die in dit Privacybeleid worden beschreven of via een melding die je ontvangt.

2.1 How do you withdraw consent?

If you change your mind, you can withdraw your consent for us to contact you for the purpose of collecting, using, or disclosing your data at any time by reaching out to us at: [email protected].

ARTIKEL 3 – OPENBAARMAKING

We kunnen je persoonlijke gegevens openbaar maken als we daartoe wettelijk verplicht zijn of als je onze Servicevoorwaarden schendt.

ARTIKEL 4 – HOELANG BEWAREN WE JE GEGEVENS?

Bij Royal Queen Seeds bewaren we je gegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden die in dit Beleid worden beschreven. Voor verschillende soorten gegevens gelden verschillende bewaartermijnen. We bewaren persoonlijke gegevens in ieder geval nooit langer dan 10 jaar.

4.1 Accountinformatie

Gegevens met betrekking tot het account blijven relevant zolang de consument in het bezit is van een account. Daarom blijven de gegevens bewaard zolang het account bestaat. Wanneer onze klanten een account verwijderen, worden de bijbehorende gegevens binnen een redelijke termijn verwijderd. Verzoeken met betrekking tot inzage of correctie van opgeslagen persoonsgegevens, of het verwijderen van een account, kun je sturen naar [email protected].

4.2 Nieuwsbrieven

In het geval dat je ons toestemming geeft om je te informeren over onze producten of diensten, bewaren wij je gegevens tot het moment dat je aangeeft geen verdere communicatie van ons te willen ontvangen. Wel voeren wij regelmatig (op maandelijkse basis) een relevantiecontrole uit. Wanneer geregistreerde klanten niet op ons verzoek reageren, worden hun accounts en persoonlijke gegevens verwijderd. Bovendien is onze nieuwsbrief voorzien van een opt-outfunctie. Klanten kunnen hun toestemming intrekken door gebruik te maken van deze opt-outfunctie.

SECTION 5 – COOKIES

Cookies are small information files that notify your computer of previous interactions with our website. These cookies are stored on your hard drive, not on our website. Essentially, when you use our website, your computer displays its cookies to us, informing our site that you have visited before. This allows our website to function more quickly and remember aspects related to your previous visits (such as your username), making your experience more convenient. At Royal Queen Seeds, we use two types of cookies: functional and analytical.

5.1 Functional Cookies

Functional cookies are used to enhance your online experience. Among other things, these cookies track what is added to your shopping cart. The use of these cookies does not require prior authorization.

5.2 Analytical Cookies

Analytical cookies are used for research and market analysis. The data collected with these analytical cookies is anonymous, making it unusable for third parties. The use of these cookies does not require prior authorization.

ARTIKEL 5 – DIENSTEN VAN DERDEN

Voor het verwerken van betalingen en het leveren van onze diensten, zijn diensten van derden vereist. Over het algemeen zullen de externe leveranciers die wij gebruiken je gegevens alleen verzamelen, gebruiken en openbaar maken voor zover dat nodig is om hen in staat te stellen de diensten uit te voeren die zij ons leveren.

Bepaalde externe dienstverleners, zoals betalingsgateways en andere verwerkers van betalingstransacties verwerken, hebben echter hun eigen privacybeleid met betrekking tot de informatie die wij aan hen moeten verstrekken voor je aankoopgerelateerde transacties.

Wij raden je aan het privacybeleid van deze aanbieders te lezen, zodat je weet hoe je persoonlijke gegevens door deze aanbieders worden behandeld

Vergeet in het bijzonder niet dat bepaalde leveranciers gevestigd kunnen zijn in een ander rechtsgebied dan jij of wij, of daar faciliteiten kunnen hebben. Dus als je ervoor kiest om door te gaan met een transactie waarbij de diensten van een externe dienstverlener zijn betrokken, dan kan je informatie worden onderworpen aan de wetten van het rechtsgebied (of de rechtsgebieden) waarin die dienstverlener of zijn faciliteiten zijn gevestigd.

Op het moment dat je onze website verlaat of wordt doorgestuurd naar een website of applicatie van een derde partij, val je niet langer onder dit Privacybeleid of de Servicevoorwaarden van onze website.

Webanalysedienst (anonieme gegevens)

Op deze website hebben wij een webanalysedienst (met een optie voor anonimisering) geïntegreerd. Webanalyse is het verzamelen, verwerken en analyseren van gegevens over het bezoekersgedrag  op websites. Een analysedienst verzamelt onder meer gegevens over van welke website je vandaan komt, welke subpagina’s je hebt bezocht of hoe vaak en hoelang je een subpagina hebt bezocht. Webanalyses worden voornamelijk gebruikt voor website-optimalisatie en voor een kosten-batenanalyse van internetreclame.

Bezorgservice

Voor het voltooien van de leveringen maken wij gebruik van een bezorgdienst. Deze bezorgdienst verzorgt het vervoer naar de klant. Hiervoor heeft het bedrijf toegang nodig tot de NAW-gegevens van de klant.

Mailing service

Royal Queen Seeds maakt gebruik van een externe mailserviceprovider om haar nieuwsbrief te verzenden. Deze aanbieder heeft toegang tot beperkte accountinformatie met betrekking tot toestemming voor een opt-in (bijvoorbeeld een e-mailadres).

Marketingdiensten

Royal Queen Seeds maakt gebruik van de diensten van een bedrijf dat gespecialiseerd is in marketing- en communicatieactiviteiten. Hun toegang tot persoonlijke informatie is zeer beperkt en over het algemeen anoniem.

Betaaldiensten

ABij Royal Queen Seeds maken we gebruik van externe betalingsdiensten om onze transacties af te handelen (bijvoorbeeld creditcardbetalingen).

ARTIKEL 6 – VEILIGHEID

Om je persoonlijke gegevens te beschermen, nemen wij redelijke voorzorgsmaatregelen en volgen wij de beste werkwijzen in de branche om ervoor te zorgen dat deze niet ten onrechte verdwijnen, misbruikt, benaderd, bekendgemaakt, gewijzigd of vernietigd worden

Als je ons je creditcardgegevens verstrekt, wordt de informatie gecodeerd met behulp van secure socket layer-technologie (SSL) en opgeslagen met een AES-256-codering. Hoewel geen enkele methode van overdracht via het internet of elektronische opslag 100% veilig is, volgen we alle PCI-DSS vereisten en implementeren we aanvullende algemeen aanvaarde industrienormen. Accountgerelateerde informatie wordt afgeschermd met een hashing-methode. Deze methode zet informatie om in een gegenereerde hash. Hierdoor is gevoelige informatie beveiligd en zelfs voor Royal Queen Seeds onzichtbaar. Bovendien zijn onze databanken zeer goed beveiligd tegen ongeoorloofde toegang. Zo is toegang tot de database is alleen mogelijk en toegestaan via goedgekeurde IP-adressen (bijvoorbeeld vanaf het hoofdkantoor van Royal Queen Seeds). Andere pogingen en adressen worden te allen tijde geweigerd.

Bovendien worden gegevens zo veel mogelijk geanonimiseerd. Ze kunnen dus niet rechtstreeks aan een specifieke klant worden gekoppeld. De gegevens kunnen we echter wel gebruiken voor marktonderzoek en -analyses. Verder worden relevante derde partijen (bijvoorbeeld de mailing service) voorafgaand aan onze samenwerking gescreend. Ook voldoen ze aan de Europese eisen met betrekking tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming en zijn ze gebonden aan een verwerkingsovereenkomst. Binnen Royal Queen Seeds hebben medewerkers specifieke toegangsrechten. Hiermee hebben ze alleen toegang tot de informatie die nodig is om een taak uit te voeren. Digitale beveiligingsmaatregelen zijn aan verandering onderhevig en moeten voldoen aan hoge eisen om de veiligheid van online klanten te waarborgen. Daarom hebben we bij Royal Queen Seeds een security manager aangewezen. Periodieke controle en verbetering van beveiligingsmaatregelen (indien nodig) maakt deel uit van die functie.

ARTIKEL 7 – WIJZIGINGEN IN DIT PRIVACYBELEID

We behouden ons het recht voor om dit privacybeleid op elk moment te wijzigen. We raden je aan om regelmatig het beleid te controleren om op de hoogte te blijven van eventuele updates. Wijzigingen en verduidelijkingen zijn onmiddellijk na plaatsing op de site van kracht. Als we aanpassingen doen aan dit beleid, stellen we je hier op de hoogte van de beleidswijzigingen. Zo weet je altijd welke informatie we verzamelen, hoe we het gebruiken en onder welke omstandigheden, als die er zijn, we het gebruiken en/of openbaar maken.

ARTIKEL 8 – JE HEBT HET RECHT OM: